Demant A/S: Periodemeddelelse for Q3 2024
Selskabsmeddelelse nr. 2024-15 4. november 2024
Periodemeddelelse for Q3 2024
Organisk omsætningsvækst på 2 % i Q3 drevet af meget stærke resultater i Hearing Care
Tidligere implementerede omkostningsbesparende tiltag har medført organisk OPEX-vækst på det planlagte lave niveau
Forventninger til 2024 fastholdes: Organisk vækst på 2-4 % og EBIT før særlige poster på DKK 4.300-4.600 mio.
“I tredje kvartal lå koncernens organiske omsætningsvækst på 2 % takket være de meget stærke resultater, vi har opnået i forretningsområdet Hearing Care. I Hearing Aids påvirkede stærke sammenligningstal og øget konkurrence vores resultater i negativ retning, og derudover var forretningsområderne Hearing Aids og Diagnostics påvirket af afdæmpede markeder i kvartalet. Vi ser nu ind i årets sidste måneder, hvor vi fortsat vil være fokuseret på at levere på vores forventninger og vores ambition om at forbedre livet for så mange mennesker som muligt, der lever med høretab,” siger Søren Nielsen, koncernchef & administrerende direktør for Demant.
| Omsætning (DKK mio.) |
| Vækst | |||||
Forretningsområde | Q3 2024 | Q3 2023 |
| Organisk | Akkvisitiv | LCY | FX | Rapporteret |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hearing Aids, samlet omsætning | 3.004 | 2.924 |
| 2 % | 2 % | 5 % | -2 % | 3 % |
Hearing Aids, intern omsætning | -600 | -494 |
| 18 % | 4 % | 22 % | 0 % | 21 % |
Hearing Aids, ekstern omsætning | 2.404 | 2.430 |
| -1 % | 2 % | 1 % | -2 % | -1 % |
Hearing Care | 2.400 | 2.152 |
| 7 % | 5 % | 11 % | 0 % | 12 % |
Diagnostics | 597 | 625 |
| -4 % | 0 % | -4 % | -1 % | -4 % |
Koncern | 5.401 | 5.207 |
| 2 % | 3 % | 5 % | -1 % | 4 % |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Omsætning (DKK mio.) |
| Vækst | |||||
Forretningsområde | YTD 2024 | YTD 2023 |
| Organisk | Akkvisitiv | LCY | FX | Rapporteret |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hearing Aids, samlet omsætning | 9.234 | 9.012 |
| 3 % | 1 % | 4 % | -2 % | 2 % |
Hearing Aids, intern omsætning | -1.808 | -1.594 |
| 10 % | 4 % | 13 % | 0 % | 13 % |
Hearing Aids, ekstern omsætning | 7.426 | 7.418 |
| 1 % | 1 % | 2 % | -2 % | 0 % |
Hearing Care | 7.234 | 6.660 |
| 4 % | 4 % | 9 % | 0 % | 9 % |
Diagnostics | 1.828 | 1.823 |
| 1 % | 0 % | 1 % | -1 % | 0 % |
Koncern | 16.488 | 15.901 |
| 2 % | 2 % | 5 % | -1 % | 4 % |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Medmindre andet er angivet, omhandler nedenstående tekst Q3 2024.
- Koncernen leverede organisk vækst på 2 %, som udelukkende var drevet af meget stærke resultater i Hearing Care, samt yderligere vækst på 3 % relateret til akkvisitioner i både Hearing Care og Hearing Aids. Valutakurseffekter lå på -1 %, hvilket betyder, at den samlede rapporterede omsætningsvækst var 4 %.
- Hearing Aids opnåede organisk omsætningsvækst fra eksterne kunder på -1 %, hvilket er en smule under vores forventninger i et afdæmpet høreapperatmarked. Denne vækst var påvirket af stærke sammenligningstal, idet den organiske vækst var 25 % i samme periode sidste år, men øget konkurrence påvirkede ligeledes væksten. Udviklingen i den gennemsnitlige salgspris (ASP) fortsatte med at være meget positiv som følge af et stærkt produkt- og kanalmiks. Denne udvikling blev dog mere end udjævnet af negativ stykvækst som følge af lavere salg til mere prisbevidste kanaler og segmenter.
- Hearing Care leverede meget stærke resultater og voksede betydeligt mere end markedet, hvilket førte til organisk vækst på 7 %. Dette var drevet af en stærk udvikling i Nordamerika, men flere af vores mellemstore markeder leverede også gode resultater. I Frankrig var væksten flad og på niveau med væksten i markedet, mens Kina fortsat er påvirket af et svagt marked. Akkvisitioner i adskillige markeder bidrog ligeledes til væksten i perioden – med Tyskland som den primære bidragyder.
- I Diagnostics var den organiske vækst -4 %, hvilket er lavere end oprindeligt forventet. Forretningsområdet var påvirket af negativ vækst i markedet for diagnostisk udstyr, især i Kina som følge af de aktuelle Made in China-initiativer. Ud over den generelt negative markedsudvikling oplevede vores portefølje af balanceprodukter fortsat negativ vækst. Selvom Diagnostics i øjeblikket oplever modvind, vurderer vi, at vi øgede vores markedsandel i perioden.
- Koncernens bruttomargin udviklede sig på niveau med forventningerne og var flad sammenlignet med samme periode sidste år. Ændringer i forretningssammensætningen samt et forbedret produktmiks i Hearing Aids understøttede denne udvikling i bruttomarginen. Derudover bidrog en stærk forbedring af bruttomarginen i Diagnostics til udviklingen. Lavere operationel gearing i Hearing Aids udlignede imidlertid disse positive bidrag.
- Vi så organisk OPEX-vækst på niveau med vores antagelse om lav til midt encifret organisk vækst, hvilket afspejler vores bestræbelser på at reducere den organiske OPEX-vækst. Derudover bidrog akkvisitioner til OPEX-væksten, hvilket er i overensstemmelse med vores opkøbsstrategi.
- Koncernens EBIT før særlige poster var en smule under vores forventninger som følge af ugunstige valutakurseffekter i Q3. Når vi ser bort fra valutakursbevægelser, resulterede lavere end forventet vækst Hearing Aids og Diagnostics i lavere operationel gearing for koncernen, men de meget stærke resultater i Hearing Care samt den positive effekt på omkostningerne af de tidligere udmeldte omkostningsbesparende tiltag opvejede dette.
- Koncernens cashflow er fortsat meget stærkt, men både CFFO og FCF var lavere end sidste år primært som følge af højere finansielle omkostninger. Koncernen bibeholdt et højt niveau af opkøbsaktiviteter og aktietilbagekøb i perioden, hvilket resulterede i stort set flad udvikling i koncernens netto rentebærende gæld i forhold til slutningen af Q2, hvilket betyder, at vi fortsat er på et niveau, der svarer til vores mellemlange til langsigtede mål om en gearing-multipel på 2,0-2,5.
- Som forventet led vores ophørende aktiviteter, bestående af Hearing Implants og Communications, tab efter skat i Q3.
- Nettoresultatet efter skat i vores forretning for benforankrede høresystemer (BAHS) var positivt. I Q3 lancerede vi det nye aktive transkutane benforankrede høresystem kaldet Sentio™, som fra starten har fået en meget positiv modtagelse.
- EPOS havde engangsomkostninger vedrørende omstruktureringen af forretningen, hvilket medførte et tab efter skat for perioden. Efter omstruktureringsprocessen, som blev gennemført i Q3, er EPOS nu på vej til at opnå lønsomhed på EBIT-niveau i Q4.
- Pr. 30. september havde koncernen tilbagekøbt aktier for i alt DKK 1.746 mio år til dato.
Forventninger til 2024
Vores forventninger til 2024 er uændrede og opsummeres i nedenstående tabel:
Parameter | Forventninger til 2024 |
Organisk vækst | 2-4 % |
EBIT før særlige poster | DKK 4.300-4.600 mio. |
Aktietilbagekøb | Ca. DKK 2.300 mio. |
Forventningerne er baseret på en række nøgleantagelser som beskrevet nedenfor (ændringer markeret med fed skrift):
- Efter lavere end antaget markedsvækst i de første ni måneder af året forventer vi, at stykvækstraten på det globale høreapparatmarked i 2024 vil ligge i den lave ende af den strukturelle vækstrate på 4-6 %, og at høreapparatmarkedet vil se flad udvikling i ASP’en for året.
- Vi forventer, at de beløb, der anvendes til mindre virksomhedsopkøb i 2024, vil være større end normalt som følge af dels allerede gennemførte opkøb i 2024, og dels fortsat attraktive opkøbsmuligheder.
- I Hearing Aids antages det, at tabet af markedsandel i managed care samt vores manglende evne til at kompensere fuldt ud herfor gennem yderligere salg til de uafhængige forhandlere i USA vil fortsætte på det nuværende niveau i resten af 2024.
- For at opnå en bedre balance mellem omsætnings- og OPEX-væksten har vi gennemført nogle omkostningsbesparende tiltag på tværs af koncernen. Hvis vi medregner effekten af disse tiltag, forventer vi sammenlignet med samme periode sidste år at levere lav til midt encifret organisk vækst i OPEX i H2.
- Vi forventer et tab efter skat i Communications på DKK 500 mio. Dette kommer efter et større driftsunderskud end forventet i H1 samt engangsomkostninger på DKK 400 mio. i forbindelse med restruktureringen af EPOS.
- Efter frasalget af vores CI-forretning i maj 2024 vil vores BAHS-forretning forblive en del af koncernen indtil videre, mens der pågår en evaluering af vores strategiske muligheder. For helåret 2024 forventer vi et tab efter skat i Hearing Implants på DKK 50 mio. som følge af et lidt højere driftstab i CI-forretningen i H1 samt nogle engangsomkostninger relateret til afhændelsen af vores CI-forretning til Cochlear.
Yderligere antagelser omkring den finansielle modellering for 2024, som er opdateret pr. 4. november 2024:
Parameter | Antagelser vedrørende 2024 |
Akkvisitiv vækst | 2 % baseret på omsætning fra akkvisitioner gennemført pr. 4. november 2024 |
Valutakursvækst | -1 % baseret på valutakurser pr. 4. november 2024 og inkl. effekten af valutakurssikring |
Effektiv skattesats | Ca. 24 % |
Tab efter skat vedrørende | Ca. DKK 550 mio., hvoraf omkring DKK 500 mio. relaterer sig til Communications og DKK 50 mio. til Hearing Implants |
Særlige poster | Positive med ca. DKK 125 mio. |
Telekonference
Demant afholder en telekonference den 5. november 2024 kl. 14.00 CET. Telekonferencen vil blive vist via webcast på vores hjemmeside www.demant.com. Hvis man ønsker at deltage i telekonferencen for at stille spørgsmål, bedes man forhåndsregistrere sig her for at modtage opkaldsdetaljer og adgangskode. Præsentationen, der vises på telekonferencen, vil blive uploadet på vores hjemmeside, kort før konferencen starter.
Yderligere information: Søren Nielsen, koncernchef og adm. direktør Telefon +45 3917 7300 | Øvrige kontaktpersoner: René Schneider, CFO Peter Pudselykke, Head of Investor Relations Henrik Axel Lynge Buchter, Manager of External Communications |
Ledelseskommentarer
Markedsudvikling
Samlet set så vi positiv, om end lavere end normal, vækst i Q3 på markedet for høresundhed, som vi henvender os til, og som omfatter markederne for høreapparater samt diagnostisk udstyr og services.
Høreapparatmarkedet
Baseret på tilgængelige markedsstatistikker, som dækker ca. totredjedele af markedet for høreapparater, og på vores egne antagelser skønner vi, at det globale høreapparatmarked oplevede stykvækst på ca. 3 % i Q3 sammenlignet med samme periode i 2023. Markedet så lav stykvækst på tværs af de fleste regioner, og vi skønner, at ændringer i geografi- og kanalmikset medførte en moderat positiv ASP-udvikling. I Q3 var værditilvæksten på høreapparatmarkedet således en smule lavere end den lave ende af det normale 4-6 % vækstinterval.
Skønnet stykvækst på markedet for høreapparater pr. region
| 2024 | |||
Region | Q1 | Q2 | Q3 | YTD |
Europa | 1 % | 8 % | 1 % | 3 % |
Nordamerika | 10 % | 6 % | 4 % | 6 % |
Heraf USA (kommercielt marked) | 13 % | 6 % | 5 % | 8 % |
Heraf USA (VA) | -1 % | 1 % | -1 % | -1 % |
Resten af verden | 1 % | 2 % | 4 % | 2 % |
Global | 3 % | 5 % | 3 % | 3 % |
Sammenlignet med samme periode i 2023 skønner vi, at markedsstykvæksten i Europa var 1 % i Q3. Væksten var primært drevet af en række mindre markeder, mens de større markeder viste lavere vækst. I Frankrig var væksten flad, da høreapparatmarkedet fortsatte stabiliseringen efter høresundhedsreformen, der blev gennemført i 2021. I Tyskland decelererede væksten en smule og endte med at blive flad efter solid vækst i H1. Væksten i Storbritannien var påvirket af negativ vækst i NHS på grund af stærke sammenligningstal, hvorimod væksten i det kommercielle marked var solid.
Væksten i Nordamerika var 4 % i Q3. I forhold til H1 var der en opbremsning på det kommercielle marked i USA, men fortsat solid vækst, som var drevet ligeligt af segmenterne for egenbetaling og for forsikringsdækket behandling (managed care). I Veterans Affairs (VA) var markedsvæksten negativ og fortsatte med at halte bagefter det amerikanske kommercielle marked, hvilket er en fortsættelse af udviklingen i H1. Canada oplevede vækst, om end der var en opbremsning i vækstraten efter flere perioder med stærk vækst.
Ser vi ud over Europa og Nordamerika, vurderer vi, at markedsstykvæksten i Resten af verden-regionen var 4 %. Væksten i Japan var moderat negativ, mens Kina var påvirket af lette sammenligningstal, som førte til vækst, selvom markedsforholdene samlet set fortsat byder på udfordringer. Australien oplevede god vækst, og vi vurderer, at også flere vækstmarkeder så solid vækst i Q3.
Markedet for diagnostisk udstyr
Vi skønner, at markedsvækstraten i Q3 var negativ sammenlignet med samme periode sidste år. Dette skyldes meget lav efterspørgsel efter diagnostisk udstyr samt modvind på det kinesiske marked som følge af de aktuelle Made in China-initiativer, som mere end udlignede væksten på markederne for services og engangsprodukter i Q3.
Hearing Aids
Den organiske vækst i salget til eksterne kunder var -1 % i Q3, hvilket er en smule under vores forventninger i et afdæmpet høreapperatmarked. Væksten i perioden var påvirket af stærke sammenligningstal, da den organiske vækst var 25 % i samme periode sidste år, men øget konkurrence påvirkede fortsat væksten. Som forventet var vores resultater ligeledes påvirket af negativ vækst i managed care i USA. Udviklingen i ASP’en var fortsat meget positiv som følge af et stærkt produkt- og kanalmiks. Denne udvikling blev dog mere end udjævnet af negativ stykvækst som følge af lavere salg til mere prisbevidste kanaler og segmenter. Hvis man ser på den sekventielle udvikling, så estimerer vi, at vi har bibeholdt vores markedsandel i Q3.
I Europa var den organiske vækst flad drevet af gode resultater i vores mellemstore markeder. I Frankrig og Tyskland førte den flade markedsvækst og konkurrencesituationen til negativ vækst. I Storbritannien var væksten ligeledes negativ.
I Nordamerika så vi negativ organisk vækst som følge af stærke sammenligningstal og øget konkurrence. Væksten i USA var fortsat også påvirket af negativ vækst i managed care, selvom vi vurderer, at vores markedsandel i denne kanal har stabiliseret sig sekventielt. Ud over negativ vækst i managed care så vi vækst i salget til VA som følge af vundne markedsandele. I Canada var væksten moderat positiv.
I Asien var den organiske vækst positiv trods fortsat afdæmpede markedsforhold i Kina. I Japan var væksten moderat positiv. I Pacific-regionen så vi negativ organisk vækst, mens vi så positiv organisk vækst i vores Resten af verden-region, som hovedsageligt omfatter udviklingsmarkeder.
Hearing Care
Hearing Care leverede meget stærke resultater og en organisk vækst på 7 % i Q3, hvilket er betydeligt over markedsvækstraten. Den akkvisitive vækst var 5 %, drevet af især Tyskland og Belgien, men også af en række akkvisitioner i andre markeder. Den organiske vækst var drevet af en stærk udvikling i Nordamerika, men væksten var bredt funderet, idet flere af vores mellemstore markeder også leverede gode resultater. Væksten var primært drevet af styksalget, men vi oplevede også en smule medvind fra en stigning i ASP’en som følge af positive ændringer i produkt- og geografimiks.
Europa leverede flot organisk vækst takket være positiv udvikling på flere af vores mellemstore markeder, særligt Polen. Frankrig, som er vores største marked i Europa, leverede flad vækst på niveau med markedsvæksten i landet.
I Nordamerika var den organiske vækst meget stærk og drevet af USA, hvor væksten accelererede i Q3 trods en fortsat negativ effekt af mindre trafik i butikkerne genereret af kunder dækket af managed care. Canada oplevede fortsat stærkt momentum, hvilket blev yderligere understøttet af mindre akkvisitioner.
Hvis vi kigger på vores øvrige regioner, oplevede Australien meget stærk organisk vækst understøttet af en positiv markedsudvikling, mens væksten i Kina fortsat var negativt påvirket af et svagt marked.
Diagnostics
Den organiske vækst i Diagnostics var -4 %, hvilket er lavere end oprindeligt forventet. Efter flere års stærk vækst medførte et afdæmpet marked for diagnostisk udstyr negativ vækst i Q3, særligt i Kina som følge af de aktuelle Made in China-initiativer. Resultaterne var yderligere påvirket af fortsat negativ vækst inden for balanceprodukter. Hvis vi kigger på vores globale resultater på tværs af produktkategorier, vurderer vi ikke desto mindre, at vi fortsatte med at øge vores markedsandel i Q3 sammenlignet med samme periode sidste år. Vi så vækst i forretningerne for services og engangsprodukter.
I geografisk henseende leverede vi organisk vækst i Europa, hvor vi så pæn vækst i flere markeder, særligt i Tyskland og Frankrig. I Nordamerika var væksten en smule negativ som følge af negativ vækst i USA, mens væksten var udpræget negativ i Asien.
Kontakter
- Henrik Axel Lynge Buchter, External Communication Manager, Corporate Communication & Sustainability, +45 2264 9982, heey@demant.com
Om Demant A/S
Demant is a world-leading hearing healthcare group that offers solutions and services to help people with hearing loss connect with the world around them. In every aspect, from hearing devices, hearing implants, diagnostics to audio and video solutions and hearing care all over the world, Demant is active and engaged. Our innovative technologies and know-how help improve people’s health and hear-ing. We create life-changing differences through hearing health.