Periodemeddelelse for 1. kvartal 2024/25 - fastholder forventninger
TILFREDSSTILLENDE UDVIKLING OG FASTHOLDELSE AF FORVENTNINGERNE
CFO Simon Andersson udtaler:
”Regnskabsårets 1. kvartal viste fremgang i indtjeningen i forhold til sidste år, som primært var drevet af en stigende omsætning. Vores indtjeningsmargin blev fastholdt, og vi er fortsat meget fokuserede på at sikre og forbedre denne yderligere.
I Beverage-segmentet har vi i Danmark vundet markedsandele målt på volumen og værdi for både på øl og sodavand. Vi forbedrede såvel afsætning som omsætning i forhold til sidste år, hvilket blandt andet skyldes flere succesfulde produktlanceringer. Desuden har vi udvidet vores distribution markant i Danmark gennem et bredere samarbejde med de store detailhandelskæder. Også eksportmarkederne har udviklet sig positivt med stigende afsætning og omsætning drevet af en styrket salgs- og markedsføringsindsats med prioriterede varemærker på vores fokusmarkeder. På det tyske marked har vi som planlagt fravalgt udvalgte private label-aftaler, som ikke lever op til vores indtjeningskriterier. Det har medført en lavere afsætning og omsætning – om end ikke i så høj grad som ventet – og vi forventer i regnskabsåret at realisere en forbedret indtjening i de eksisterende private label-aftaler.
I Ingredients-segmentet steg både afsætning og omsætning, blandt andet fra lancering af nye produkter og kundetilgang, og vi ser et fortsat attraktivt potentiale i denne del af forretningen.
Det samlede resultat i 1. kvartal anses for at være tilfredsstillende, og vi forventer i de kommende kvartaler at bygge videre på den positive udvikling med en fokuseret indsats. Vores resultater for hele året er fortsat forbundet med usikkerhed og er følsomme over for udviklingen i indkøbspriser, herunder fragtpriser som pt. er meget volatile. Vi har desuden stor fokus på at sikre forsyninger fra leverandørerne. Derfor fastholder vi forventningerne til hele året om et EBITDA i niveauet 150 - 190 mio. kr. og et resultat før skat i niveauet 60 - 100 mio. kr.”
CEO Søren Malling uddyber:
”Vi har formået at styrke vores forretning yderligere i forhold til samme periode sidste år, og vi står stærkere, end vi har gjort i flere år. Første kvartal er højsæson på vores to hjemmemarkeder, og vi er overordnet tilfredse med resultaterne, selvom vi endnu ikke har set den fulde effekt af vores udvidede distribution i Danmark og den ventede forbedring af indtjeningsmarginalen i Tyskland. Det har vi fuld fokus på at realisere i den resterende del af regnskabsåret, hvor vi også ser en række yderligere potentialer på vores eksportmarkeder. Vi lægger vægt på – som Folkets Bryggeri – at levere stabile positive resultater, så vi sikrer forudsætningerne for yderligere vækst og bæredygtige investeringer til gavn for vores kunder, leverandører og aktionærer.”
FOR YDERLIGERE INFORMATION
CFO Simon Andersson
Telefon 58 16 88 88
Vedhæftet fil