Hvor meget har shipping tabt siden ”Liberation"
Ser vi på de forskellige dele af shipping sektoren, har container været den store taber siden ”Liberation Day” med et generelt fald på 15%. Tørlast lige efter med et fald på 14%, Produkttank med et fald på 11%, hvorimod tankselskaber har klaret sig mindst værst med et fald på 10%
Tænker vi over det, burde produkttankere sammen med olietankere også være den mindst ramte, da de vil markant mindre ramt af et muligt sammenbrud i verdenshandlen. Vi vil dog bruge mindre olieprodukter på grund i en mulig recession, hvilket jo også afspejles i den lavere oliepris, der ikke kun trækkes af Saudi-Arabien, har øget deres forventede output. Olie skal fortsat bruges rundt omkring i verden blot i mindre mængder, og vi kan ikke ændre forsyningskæderne væsentligt her. Det er jo også sandsynligt at energi ikke bliver toldramt. Nyheden omkring, at Saudi-Arabien vil producere mere, vil øge sejlafstande.
Produkt tankselskaber går dog ikke fri fra mulig lavere efterspørgsel, og lige i disse måneder er der ekstra pres på fra nye skibe der forventes at at forlade skibsværfterne og blive indsat.
Hvor stor rabat handles Shipping lige nu på
Skal vi se på hvordan et par selskaberne er værdi sat i forhold til NAV (Værdi af skibe og evt. finansielle købskontrakter). Nav værdierne er fra deres seneste årsregnskab 2024
DS Norden: NAV DKK 425, rabat til aktiekurs ca. 64%,
Hafnia: NAV NOK 86,4, rabat til aktiekurs ca. 52%
Torm: NAV USD 29,3, rabat til aktiekurs ca. 51%
Som det kan ses, en markant rabat allerede indregnet også set i forhold til gennemsnitlige rabatter målt historisk.
Disclaimer: Michael Friis er ansat i HC Andersen Capital. Kommentaren er udelukkende til informationsformål og indeholder ikke anbefalinger om at købe, ikke købe, sælge eller ikke at sælge aktier. HC Andersen Capital modtager betaling fra hafnia, Torm, NORDEN for en Corporate Visibility/Digital IR abonnementsaftale MIchael Friis – d. 10.04.2025, kl. 08:57